Δραστηριότητες

Βιβλίο επισκεπτών

Αρχική σελίδα Εκπαιδευτικό πρόγραμμα Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου

ΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ

Το πρόγραμμα του νηπιαγωγείου διαμορφώνεται σύμφωνα με τις αρχές, τις οδηγίες και τους στόχους του Αναλυτικού προγράμματος του νηπιαγωγείου (ΔΕΠΠΣ, 2003). Σύμφωνα με τους στόχους αυτούς επιδιώκεται η ενίσχυση έξι διαφορετικών τομέων ανάπτυξης της προσωπικότητας του παιδιού, οι οποίοι σχετίζονται άμεσα μεταξύ τους και αλληλοσυμπληρώνονται. Οι τομείς αυτοί είναι η σωματική ανάπτυξη, η αντιληπτική ? αισθητηριακή ανάπτυξη, η επικοινωνιακή και γλωσσική ανάπτυξη, η γνωστική ανάπτυξη, η συναισθηματική ανάπτυξη και η κοινωνική ανάπτυξη[1]. Το Αναλυτικό Πρόγραμμα προβλέπει δραστηριότητες που βοηθούν τα παιδιά να καλλιεργήσουν μαθησιακές περιοχές όπως:

1.Γλώσσα

2.Μαθηματικά

3.Γνωριμία με το περιβάλλον (φυσικό περιβάλλον ? ανθρωπογενές περιβάλλον)

4.Δημιουργία ? Έκφραση (εικαστικά -ζωγραφική, πλαστική, κατασκευές-, θέατρο -δραματική τέχνη, φυσική αγωγή, μουσική, χορός) 

5.Πληροφορική

Οι δραστηριότητες αυτές βοηθούν τα παιδιά να γνωρίσουν το περιβάλλον (ανθρωπογενές και φυσικό), να καλλιεργήσουν την γλωσσική τους ικανότητα, τη μαθηματική τους σκέψη, τη δημιουργική τους έκφραση αλλά και να έρθουν σε επαφή με τη σύγχρονη τεχνολογία ? πληροφορική. Αναλυτικότερα επιδιώκεται:

 Όσον αφορά τη γλώσσα

 -        να καλλιεργήσουν την προφορική επικοινωνία, να είναι δηλαδή σε θέση να διατυπώνουν τις απόψεις τους και να κατανοούν τις απόψεις των άλλων

 -        να έρθουν σε επαφή με το γραπτό λόγο, σταδιακά να αναγνωρίζουν γράμματα, λέξεις και προτάσεις, καθώς και να προσπαθούν να γράψουν όπως μπορούν

 -        να αναπτύξουν τις επικοινωνιακές δεξιότητες και να έρθουν σε επαφή με την ανάγνωση και τη γραφή

 Όσον αφορά τα μαθηματικά

 -        να ασκήσουν την ικανότητα να προβληματίζονται και να επιδιώκουν ανάλογες λύσεις

 -        να έρθουν σε επαφή με τους αριθμούς, κάνουν απλές μαθηματικές πράξεις και γνωρίζουν απλά γεωμετρικά σχήματα και στερεά

 Όσον αφορά τη γνωριμία με το περιβάλλον

 -        να γνωρίσουν τον κόσμο γύρω τους, να προσεγγίσουν τόσο το φυσικό περιβάλλον (ζώα ? φυτά) όσο και το ανθρωπογενές, να συναισθανθούν και να βιώσουν δηλαδή τις σχέσεις τους με τους άλλους, καθώς και να γνωρίσουν τον ίδιο άνθρωπο και τα δημιουργήματά του.

 Όσον αφορά τη δημιουργική έκφραση

 -        να συμμετέχουν σε δραστηριότητες που έχουν σχέση με τα εικαστικά (ζωγραφική, πλαστική, κατασκευές), τη μουσική, το θέατρο και την κίνηση (φυσική αγωγή)

 Όσον αφορά την πληροφορική και τις ΤΠΕ, οι οποίες εντάσσονται και αξιοποιούνται ως εργαλεία γνώσης έρευνας και μάθησης που διαπερνούν όλα τα γνωστικά αντικείμενα στο πλαίσιο μιας ολιστικής και διαθεματικής προσέγγισης της μάθησης[2] βοηθούν τα παιδιά:

 -        να γνωρίσουν τον υπολογιστή και να τον χρησιμοποιήσουν, είτε πληκτρολογώντας, είτε ζωγραφίζοντας, είτε ασκώντας την παρατηρητικότητα και την αντίληψή τους, είτε αναζητώντας με τη βοήθειά μας πληροφορίες στο διαδίκτυο, είτε επικοινωνώντας με άλλους μέσω e-mail.

 -        συμβάλλουν στον εμπλουτισμό των βιωματικών νοητικών παραστάσεων των παιδιών και αποτελούν μια πλούσια και άμεση πηγή για εποπτικό υλικό σε διάφορες μορφές[3]

 

Βιβλιογραφικές αναφορές

Βασικό Επιμορφωτικό Υλικό, Τόμος Α: Γενικό Μέρος, Π.Ι., 2011.

Βρυνιώτη, Κ., Κυρίδης, Α., Σιβροπούλου ? Θεοδοσιάδου, Ε., Χρυσαφίδης, Κ., Οδηγός Γονέα, ΥΠΕΠΘ, Ειδική Υπηρεσία Επιλογής Προγραμμάτων ΚΠΣ.

Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών για το Νηπιαγωγείο, Προγράμματα Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Δραστηριοτήτων. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ, 2002. Ανακτήθηκε 3 Οκτωβρίου, 2011 από http://www.pi-schools.gr/download/programs/depps/27deppsaps_Nipiagogiou.zip

 

Νέα Πιλοτικά Προγράμματα Σπουδών, 1. Επιστημονικό πεδίο: Προσχολική ? πρώτη σχολική ηλικία, 2ο Μέρος, Μαθησιακές περιοχές, Π.Ι., 2011, Ανακτήθηκε 8 Σεπτεμβρίου, 2011 από http://digitalschool-5.minedu.gov.gr/info/newps.php

 

 

 

 



[1] Βλ. Βρυνιώτη, κ.ά.: 17

[2]Βλ. Βασικό Επιμορφωτικό Υλικό, Τόμος Α: Γενικό Μέρος, Π.Ι., 2011: 112 [έντυπη μορφή]

[3]Βλ. Νέα Πιλοτικά Προγράμματα Σπουδών, 1. Επιστημονικό πεδίο: Προσχολική ? πρώτη σχολική ηλικία, 2ο Μέρος, Μαθησιακές περιοχές, Π.Ι., 2011: 122 [ψηφιακή μορφή]